Markowe kosmetyki w toaletach nie zwiększają sprzedaży opodatkowanej

Markowe kosmetyki w toaletach nie zwiększają sprzedaży opodatkowanej

Wyposażenie służbowych toalet w markowe kosmetyki nie ma faktycznego wpływu na działalność opodatkowaną firmy z branży elektrotechnicznej - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku i oddalił skargę tej firmy na indywidualną interpretację.

Sąd zajmował się interpretacją wydaną na wniosek czynnego podatnika VAT działającego w ramach grupy podmiotów posługujących się wspólną marką. Przedsiębiorca dokonał zakupu sześciu opakowań markowej wody toaletowej, które zostały opatrzone logo tej marki i udostępnione w toaletach przeznaczonych dla gości i kontrahentów. Przedsiębiorca wystąpił o indywidualną interpretację, aby potwierdzić, że przysługuje mu prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej zakup wody toaletowej. We wniosku argumentował, że taki zakup pozwala zapewnić odpowiedni wygląd biura, stworzyć warunki sprzyjające rozwijaniu kontaktów biznesowych, sprzyja rozwijaniu współpracy, budowaniu wizerunku firmy jako dobrego partnera biznesowego, zwiększa też lojalność kontrahentów, co przekłada się na możliwość trwałego uzyskiwania przychodów ze sprzedaży usług.

W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jednak, że związek wydatku poniesionego na zakup wody toaletowej z prowadzoną działalnością opodatkowaną jest zbyt nikły, aby można było mówić o jego faktycznym wpływie na tę działalność. Nie sposób z faktu zakupu wody toaletowej stanowiącej wyposażenie służbowych toalet wyprowadzić wniosku o wzroście sprzedaży opodatkowanej - zauważył Dyrektor KIS. Podkreślił też, że choć odpowiedni wizerunek firmy wnioskodawcy może być wymagany w danej branży, to nie ma on decydującego ani nawet istotnego znaczenia dla osiągnięcia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »

Wyposażenie toalet ma marginalny wpływ na postrzeganie firmy instalacyjnej

Przedsiębiorca zaskarżył tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku argumentując, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 86 ust. 1 o VAT istnienie każdego związku pomiędzy wydatkiem a działalnością opodatkowaną jest wystarczające do ustalenia prawa do odliczenia podatku. Sąd nie podzielił jednak tego stanowiska. Zdaniem Sądu, aby można było przyjąć, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. To oznacza, że wydatek, poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, musi przyczyniać się do generowania przez podmiot obrotów. Przepisy nie precyzują, jak ścisły ma być związek między zakupem a czynnościami opodatkowanymi, aby odliczenie podatku naliczonego było dopuszczalne, jednak ten związek powinien dać się racjonalnie uzasadnić.

Ponieważ skarżący działa w branży elektrotechnicznej, a przeważającym przedmiotem jego działalności jest wykonywanie instalacji elektrycznych, nie sposób przyjąć, by zaopatrzenie toalet w markową wodę toaletową było pośrednio elementem budowania wizerunku firmy instalacyjnej i miało faktyczny wpływ na działalność opodatkowaną. Sąd podkreślił, że atrakcyjność kontrahentów na rynku jest budowana na atrakcyjności sprzedawanego produktu - w tym jego korzystnej cenie oraz jakości - a wyposażenie toalet ma znaczenie marginalne, o ile nie “skrajnie znikome”. W konsekwencji Sąd oddalił skargę.

Restauracja pracownicza a zwrot VAT

Źródło: wyrok WSA w Gdańsku I SA/Gd 937/24 z 25 lutego 2025 r., indywidualna interpretacja 0112-KDIL1-3.4012.352.2024.2.AKR z 3 października 2024 r.

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej artykułów autora

tytuł artykułu: Markowe kosmetyki w toaletach nie zwiększają sprzedaży opodatkowanej