
Darowizny uznane za wynagrodzenie twórcy
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał dobrowolne wpłaty na rzecz internetowego twórcy za jego wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług. Te kwoty należy więc uwzględnić w limicie podmiotowego zwolnienia z VAT.
Przedsiębiorca, który nie jest czynnym podatnikiem VAT, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi kanał na platformie YouTube, z którego uzyskuje przychody. Okazjonalnie realizuje też transmisje na żywo, a odbiorcy tych transmisji mają możliwość dobrowolnego przekazywania mu wpłat (tzw. donejtów) za pośrednictwem systemów płatniczych. Wpłaty mają dobrowolny charakter i przedsiębiorca nie oferuje za nie żadnych dodatkowych usług ani korzyści poza standardowym prowadzeniem transmisji oraz ewentualnym podziękowaniem w trakcie jej trwania. Wpłaty otrzymane podczas niektórych transmisji są w całości przekazywane na cel charytatywny - widzowie są o tym fakcie informowani w trakcie transmisji.
Przedsiębiorca wystąpił o indywidualną interpretację, aby uzyskać potwierdzenie, że wpłaty przekazywane przez widzów nie powinny być wliczane do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, ponieważ nie świadczy żadnej usługi ani nie dokonuje dostawy towarów na rzecz wpłacających. Wpłaty nie stanowią więc wynagrodzenia za świadczenie usług czy dostawę towarów, a tym samym nie mieszczą się w kategorii czynności opodatkowanych VAT. Dodatkowo w przypadku wpłat przekazywanych wyłącznie na cele charytatywne wnioskodawca występuje jedynie jako pośrednik.
Organ interpretacyjny zwrócił się do przedsiębiorcy o uzupełnienie wniosku i spytał go o sposób, w jaki regulaminy systemów płatniczych regulują kwestię otrzymywanych wpłat, a w szczególności - czy wynika z nich, że przedsiębiorca pośredniczy w przekazywaniu darowizn, wpłaty stanowią darowizny lub użyte jest podobne sformułowanie, a jeśli nie, to w jaki sposób regulamin określa otrzymywane wpłaty. Wnioskodawca wyjaśnił, że regulamin zobowiązuje go do prowadzenia transmisji wideo, w ramach których umożliwi widzom odpłatne udostępnianie komunikatów tekstowych. Zgodnie z zapisami tego dokumentu wnioskodawca określa w serwisie wysokość opłat pobieranych na podstawie umowy między twórcą a widzem, może również określić w serwisie szczegółowe zasady i warianty udostępniania komunikatu tekstowego. Zdaniem przedsiębiorcy nie oznacza to jednak, że wpłaty nie mają charakteru darowizny. Choć regulamin mówi o wynagrodzeniu za udostępnianie na streamie określonych komunikatów, to świadczenie ma w pełni dobrowolny charakter, a wyświetlane komunikaty mają jedynie pomocniczy charakter. Wnioskodawca argumentował, że gdy widz przekazuje mu kwotę 1000 zł, a na nagraniu prowadzonym w czasie rzeczywistym wyświetla się komunikat tekstowy, trudno uznać, że osoba zapłaciła tak wysoką kwotę za sam fakt wyświetlenia informacji przez kilka sekund. W rzeczywistości świadczenie spełnia wszystkie przesłanki do uznania go za darowiznę. Widzowie wspierają twórcę, kierując się uznaniem dla jego działalności oraz sympatią, świadomi, że ich wpłaty nie skutkują otrzymaniem żadnych dodatkowych benefitów - argumentował autor wniosku.
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
Komunikat tekstowy w zamian za wpłatę
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy jedynie częściowo. Wskazał, że między twórcą a widzami wpłacającymi środki pieniężne za pośrednictwem systemów płatniczych istnieje stosunek zobowiązaniowy, na podstawie którego strony zobowiązują się względem siebie do określonych świadczeń - nadawca do udostępnienia określonego komunikatu tekstowego na streamie, a widz do wpłacenia opłaty w określonej w serwisie wysokości. Dochodzi więc do wzajemnego świadczenia pomiędzy przedsiębiorcą a widzami, którego nie sposób potraktować jedynie jako sposobu wyrażenia przez wnioskodawcę podziękowań dla widza dokonującego wpłaty. Spełnione są wszystkie przesłanki do uznania, że wpłacone środki są wynagrodzeniem za usługi wykonywane na rzecz widzów. Odpłatne świadczenie usług w zakresie udostępniania komunikatów tekstowych na streamie nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, dlatego podlega opodatkowaniu, a wartość świadczonych przez wnioskodawcę usług, za które otrzymuje wynagrodzenie, jest wliczana do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Płatnościami z tytułu dostawy towarów ani świadczenia usług nie są natomiast wpłaty przekazywane na cele charytatywne. Przedsiębiorca pełni tu jedynie rolę podmiotu pośredniczącego między darczyńcą a obdarowaną fundacją. Wnioskodawca i osoby wpłacające środki pieniężne na cele charytatywne nie są związani żadnym stosunkiem umownym, transakcją przewidującą zapłatę ceny za dostawę towarów lub świadczenie usług ani zobowiązaniem prawnym przyjętym wobec siebie nawzajem. Wpłat przekazywanych na cele cele charytatywne fundacji
nie wlicza się więc do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.
Dwóch przedsiębiorców - jeden rachunek bankowy. Od jakiej kwoty płacić VAT?
Źródło: indywidualna interpretacja 0111-KDIB3-2.4012.227.2025.4.SR z 9 lipca 2025 r.