
Nowe oznaczenia w deklaracji JPK_V7
Minister Finansów i Gospodarki przedstawił projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Jak wynika z uzasadnienia projektu, zmiany mają charakter dostosowujący do zmian ustawowych i dotyczą m.in.:
- wprowadzenia obowiązku oznaczania faktur w ewidencji zakupu numerem identyfikującym fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,
- wprowadzenia nowych rozwiązań w postaci oznaczeń faktur/dokumentów w związku ze zmianami dotyczącymi KSeF,
- wprowadzenia regulacji związanych z rozliczeniem podatku VAT od niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
Co z JPK_V7 w przypadku awarii KSeF, faktury wystawionej poza KSeF lub innego dokumentu?
Zgodnie z założeniami biznesowymi i technicznymi pliku JPK_V7 z deklaracją, każda faktura podlegająca obowiązkowi wystawienia w KSeF będzie musiała mieć wskazany numer KSeF. Natomiast w przypadku braku numeru KSeF wymagane będzie oznaczenie dokumentu jednym z trzech oznaczeń:
- OFF, które wskazuje, że z uwagi na brak aktywności systemu KSeF, faktura na dzień złożenia JPK_VAT z deklaracją nie posiada numeru identyfikującego KSeF i nie została przesłana do tego systemu; to oznaczenie będzie więc identyfikować faktury wystawiane podczas awarii,
- BFK, które dotyczy faktur elektronicznych i faktur w postaci papierowej wystawionych bez użycia Krajowego Systemu e-Faktur; to oznaczenie będzie stosowane, gdy podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (korzysta z wyłączenia z KSeF), a jest zobowiązany do wystawienia faktury i korzysta z dotychczasowych postaci faktur – czyli wystawił fakturę papierową poza KseF lub fakturę elektroniczną,
- DI, które odnosi się do wszelkich innych dokumentów niebędących fakturą ustrukturyzowaną, elektroniczną lub papierową, a pojawia się konieczność wykazania ich w ewidencji dla podatku od towarów i usług; obowiązek zastosowania oznaczenia DI będzie więc dotyczył dokumentów, które nie będą posiadały numeru KSeF ani nie będzie można ich oznaczyć BFK ani OFF.
Projektowane rozporządzenie uchyla też przepis rozporządzenia z 2023 r., zgodnie z którym wykazywanie numeru KSeF faktury w JPK_V7 z deklaracją miało charakter fakultatywny.
Plik JPK_V7M deklaracja miesięczna, Jednolity Plik Kontrolny VAT
Źródło: projekt zmiany rozporządzenia zmieniającego JPK_V7 z deklaracją