UPO - JPK Statusy wysyłanych plików
Każdy wysyłany plik JPK po wysyłce otrzymuje swój numer referencyjny dokumentu. Po tym numerze referencyjnym deklaracja jest identyfikowana na serwerze Ministerstwa, sprawdzany jest jej status i odbierane jest UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). Statusy mogą mieć następującą numerację:
1xx – Kody określające sytuacje związane ze stanem sesji (np. rozpoczęta, wygasła)
2xx – Kody określające prawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
3xx – Kody informujące o fazie przetwarzania dokumentu
4xx – Kody określające niewłaściwe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
UPO - JPK Specyfikacja statusów wysyłki
Pliki JPK mogą posiadać następujące, szczegółowe specyfikacje statusów wysyłki:
100 - Rozpoczęto sesję przesyłania plików.
101 - Odebrano X z Y zadeklarowanych plików.
120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.
200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.
Dokument został przyjęty przez serwer Ministerstwa i zostanie przekazany do odpowiedniego Urzędu Skarbowego wskazanego w tym dokumencie (jeżeli nie znasz kodu twojego urzędu skarbowego znajdziesz go w bazie na e-pity). Weryfikacja dokumentu nie wykazała błędów. Dla dokumentu zostało wystawione Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
300 - Nieprawidłowy numer referencyjny.
401 - Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD.
Przesłany dokument nie jest zgodny z opisującym go schematem xsd. Prosimy o wysłanie zgłoszenia błędu do naszego serwisu z poziomu programu przez opcję Status wysyłki -> zgłoś problem -> zgłoś problem wraz z danymi xml. Nasi konsultanci pomogą poprawić błąd w pliku JPK i będzie można ponowić jego wysyłkę.
402/420 - Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania dokumentu - szczegółowy opis błędu.
405 - Dokument z odwołanym certyfikatem.
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego został odwołany lub zawieszony i umieszczony przez centrum certyfikacji na liście odwołanych lub zawieszonych certyfikatów (lista CRL). Jeśli kończy się okres ważności certyfikatu i został wystawiony już nowy, wówczas przy wysyłce z tym starym certyfikatem może się pojawić kod Statusu 405. Oznacza to, że ten certyfikat już został odwołany przez wystawcę i konieczne jest ponowne wysyłanie pliku JPK z nowym e-Podpisem.
406 - Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą.
Certyfikat związany z kluczem prywatnym użytym do złożenia podpisu elektronicznego został wydane przez centrum certyfikacji nieobsługiwane przez serwer Ministerstwa. Konieczne jest zakupienie nowego podpisu elektronicznego dopuszczonego do autoryzacji wysyłki e-Deklaracji i plików JPK przez Ministerstwo Finansów. Szczegóły znajdą Państwo na stronie https://www.podatki.gov.pl/media/5060/oprogramowanie-do-podpisu-konfiguracja-dla-edeklaracje_v20190625.pdf
407 - Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX
Otrzymanie takiego statusu oznacza, że bramka JPK rozpoznała, że został wysłany identyczny plik XML JPK jaki był wysłany wcześniej i nie zostanie on przekazany dalej do właściwego Urzędu Skarbowego. Konieczne jest utworzenie i wysłanie kolejnej korekty z podaną przyczyną składania korekty (aby wysyłany plik XML JPK minimalnie różnił się od poprzedniego wysłanego). Wówczas tak wysłana korekta pliku JPK otrzyma swoje własne UPO z bieżącą datą wysłania i zostanie przesłana dalej do US.
408 - Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie.
Serwer Ministerstwa podjął kilkukrotną próbę przeprowadzenia formalnej weryfikacji – zakończoną negatywnie. Na skutek pojawienia się błędu, którego system nie może zakwalifikować do znanej mu kategorii, dokument jest uznany za nieprawidłowy bez możliwości wskazania jednej przyczyny błędu. Prosimy o sprawdzenie, czy w Państwa programie do e-Podpisu jest ustawiona poprawnie konfiguracja.
410 - Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP.
412 - Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany.
413 - Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowana wartością.
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
415 - Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie.
417 - Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany. Błąd odszyfrowania danych autoryzujących.
418 - Weryfikacja negatywna - dane autoryzujące niezgodne ze schematem XSD.
419 - Weryfikacja negatywna – błąd w danych autoryzujących.
Jeżeli otrzymałeś status zwrotny - błąd 419 - sprawdź wysyłaną e-Deklarację udzielając odpowiedzi na kilka pytań, być może pozwoli to znaleźć przyczynę >
Jeśli dokument jest podpisywany za pomocą kwoty przychodu z deklaracji PIT składanej w ubiegłym roku:
Prosimy poszukać deklarację roczną (PIT-37/36/36L itd) za 2022 rok (składaną w 2023 roku) i przepisać z niej odpowiednią kwotę:
- PIT-37 (29) - pole 83 (lub 44, lub 46, lub 48, lub 50), jeśli był podatnikiem,
albo pole 118 (lub 45, lub 47, lub 49, lub 51), jeżeli w zeznaniu za 2022 rok podatnik występował jako małżonek,- PIT-36 (30) - pole 147 (lub 79, lub 81, lub 83, lub 85 lub 87), jeśli był podatnikiem, albo pole 209 (lub 80, lub 82, lub 84, lub 86, lub 88), jeżeli w zeznaniu za 2022 rok podatnik występował jako małżonek,
- PIT-28 (25) - pole 62 (lub 20, lub 22, lub 24),
- PIT-36L (19) - pole 28 lub pole 33 (lub 23, lub 25, lub 27)
- PIT-38 (16) - pole 24 lub pole 34,
- PIT-39 (12) - pole 20,
- PIT-40A (21) – pole 36 lub 38, lub 40, lub 42, lub 44, lub 46, lub 47, lub 48, lub 49, lub 50.
Błąd w danych autoryzujących (np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL, kwocie przychodu).
Jeśli dokument jest podpisywany przez ePUAP lub podpisem kwalifikowanym:
Weryfikacja podpisu elektronicznego zakończyła się negatywnie wskutek np.: niezgodności standardu użytego podpisu (wymagany jest XAdES lub PKCS#7), użycia podpisu z nieobsługiwanym przez serwer Ministerstwa rozszerzeniem krytycznym błędów w strukturze dokumentu uniemożliwiających wyodrębnienie podpisu elektronicznego modyfikacji zawartości podpisanego dokumentu lub podpisu już po jego złożeniu. Jeśli ten status utrzymuje się dłuższy czas prosimy o kontakt z pomocą techniczną Ministerstwa http://www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje/kontakt, gdyż czasem taka sytuacja może być spowodowana pracami serwisowymi prowadzonymi na serwerach JPK Ministerstwa.
420/402- Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania dokumentu - szczegółowy opis błędu.
422 - Weryfikacja negatywna – dokument złożony z użyciem danych autoryzujących może złożyć wyłącznie podatnik, będący osobą fizyczną.
423 - Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów.
W przypadku podpisu kwalifikowanego wydanego przez polskie centrum certyfikacji, do prawidłowej weryfikacji podpisu na JPK_V7M lub JPK_V7K, - certyfikat powinien zawierać PESEL lub NIP właściciela podpisu.
Podpisanie JPK podpisem kwalifikowanym bez PESEL lub NIP będzie skutkować zakończeniem przetwarzania dokumentu z kodem błędu 423.
1. Jeśli jest to podpis Profilem Zaufanym przez ePUAP, zwykle wystarczy ponownie podpisać i wysłać.
2. Jeśli jest to podpis elektroniczny i jeśli jest podpisywanie w naszym programie fillup, należy zgłosić do nas ten błąd wysyłając zgłoszenie na adres mailowy: serwis@fillup.pl .
3. Jeśli podpisywanie programem zewnętrznym, trzeba poprawnie ustawić konfigurację podpisywania plików XML wg instrukcji:
https://www.fillup.pl/pomoc-fillup/wysylka-edeklaracji-wysylka-epuap/brak-epodpisu-rejestracja-podpisu-w-systemie-windows/#link_298464
424 - Weryfikacja negatywna – dokument nie może być podpisany z użyciem danych autoryzujących.
500 - Błąd może być wywołany chwilowym brakiem dostępu do bramki plików JPK Ministerstwa Finansów. Proszę spróbować ponowić wysyłkę w godzinach wieczornych lub jutro. Gdyby błąd pojawił się ponownie, należy się skontaktować z infolinią Ministerstwa Finansów.
503 - Błąd oznacza, że trwają aktualnie prace serwisowe na serwerze Ministerstwa Finansów. Proszę spróbować ponowić wysyłkę za kilka godzin. Aby uzyskać więcej informacji, należy się skontaktować z infolinią KIS:
- 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
- 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)
- +48 22 330 03 30 (z zagranicy)
Postępowanie w przypadku braku UPO mimo przesłania pliku JPK
Jeśli wysyłany plik JPK bardzo długo jest na statusie 120, 301 lub innym określającym, że dokument jest na serwerze Ministerstwa w trakcie weryfikacji i jeśli długo nie odbiera się do niego UPO, można kontaktować się telefonicznie lub e-mailowo z infolinią Ministerstwa:http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/kontakt.
Chcąc wysłać zgłoszenie e-mailowe należy podać numer referencyjny wysyłanego pliku JPK i opisać całą sytuację, kiedy JPK był wysyłany i z czym dokładnie jest problem.
Warto również od czasu do czasu zaglądać na stronę komunikatów zamieszczanych przez Ministerstwo https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/, gdyż czasem dłuższy czas oczekiwania na UPO jest związany z pracami serwisowymi prowadzonymi na serwerach Ministerstwa Finansów.
Wysyłane pliki JPK przez autoryzację przy użyciu Profilu Zaufanego mają dużo dłuższy czas weryfikacji i oczekiwania na odbiór UPO niż pliki JPK wysyłane przy użyciu e-Podpisu.
W każdej chwili samodzielnie można sprawdzić na jakim statusie jest aktualnie wysyłany plik JPK na serwerze Ministerstwa. W tym celu należy pobrać plik do odbioru UPO JPK ze strony http://www.mf.gov.pl/documents/764034/5134536/UPO_JPK.PDF, wkleić do niego numer referencyjny wysłanego dokumentu i sprawdzić status wysyłki. Numer referencyjny wysyłanego pliku JPK jest widoczny w programie fillUp przy każdym wysyłanym pliku JPK w zakładce Status.
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
UPO - JPK e-Sprawozdania Finansowe - statusy wysyłanych plików
120 - Sesja została rozpoczęta.
121 - Pliki zostały przesłane.
122 - Sesja została zakończona.
130 - Sprawozdanie zostało wysłane.
200 - Przetwarzanie zakończone. Wygenerowane UPO.
201 - Przetwarzanie zakończone. Bez potwierdzenia.
300 - Nieprawidłowy numer referencyjny.
301 - Weryfikacja podpisów - przetwarzanie.
302 - Weryfikacja podpisów - przetwarzanie.
310 - Weryfikacja podpisów - sukces.
410 - Weryfikacja podpisów - błąd.
Status zostanie zwrócony w przypadku:
- nieprawidłowego podpisu dla dokumentu init
- nieważnego podpisu dla dokumentu init
- braku podpisu dla dokumentu init
- przekroczonej maksymalnej liczby (10) podpisów dla dokumentu init
311 - Przetwarzanie pakietu - przetwarzanie.
312 - Przetwarzanie pakietu - przetwarzanie.
320 - Przetwarzanie pakietu - sukces.
420 - Przetwarzanie pakietu - błąd.
Status zostanie zwrócony w przypadku:
- nieprawidłowego semantycznie dokumentu init
- braku pliku pakietu zip
- nieprawidłowego wektora inicjalizacyjnego
- nieprawidłowego klucza symetrycznego
- zastosowania nieprawidłowego certyfikatu szyfrującego
321 - Przetwarzanie metadanych - przetwarzanie.
322 - Przetwarzanie metadanych - przetwarzanie.
330 - Przetwarzanie metadanych - sukces.
430 - Przetwarzanie metadanych - błąd.
Status zostanie zwrócony w przypadku:
- nieczytelnego pliku zip
- nieprawidłowego semantycznie dokumentu meta (eSPR_metrics.xml)
- braku pliku dokumentu meta (eSPR_metrics.xml)
- braku tag-a lista plików w dokumencie meta (eSPR_metrics.xml)
- przekroczenia maksymalnej (10) liczby plików zawartych w paczce zip
- przekroczenia maksymalnego (50MB) rozmiaru pliku dokumentu sprawozdania xml zawartego w paczce
zip - nieprawidłowego numeru NIP zawartego w dokumencie meta (eSPR_metrics.xml)
- braku pliku zadeklarowanego w dokumencie meta (eSPR_metrics.xml)
331 - Weryfikacja sprawozdania - przetwarzanie.
332 - Weryfikacja sprawozdania - przetwarzanie.
333 - Weryfikacja sprawozdania - przetwarzanie.
340 - Weryfikacja sprawozdania - sukces.
440 - Weryfikacja sprawozdania - błąd.
Status zostanie zwrócony w przypadku:
- nieprawidłowego skrótu dokumentu sprawozdania xml na podstawie zadeklarowanej wartości w
dokumencie meta (eSPR_metrics.xml) - dokumentu sprawozdania xml sporządzonego w schemie wykraczającym poza zaimplementowany zakres
- nieprawidłowego semantycznie dokumentu sprawozdania xml
- nieprawidłowego podpisu dla dokumentu sprawozdania xml
- braku podpisu dla dokumentu sprawozdania xml
- przekroczonej maksymalnej liczby (10) podpisów dla dokumentu sprawozdania xml
341 - Generowanie UPO - przetwarzanie.
342 - Generowanie UPO - przetwarzanie.
350 - Generowanie UPO - sukces.
450 - Generowanie UPO - błąd.