
Krajowy System e-Faktur na nowych zasadach
Możliwość wystawiania faktur offline nawet wtedy, gdy system działa prawidłowo, dodawania załączników do dokumentów oraz dobrowolnego wystawiania faktur w KSeF konsumentom - między innymi takie zmiany w przepisach proponuje Ministerstwo Finansów. Resort ujawnił nową wersję projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT, która wprowadza obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby podatnik miał prawo wyboru - czy wystawić fakturę od razu w KSeF, czy poza systemem (z zastrzeżeniem, że musi być ona zgodna ze wzorem faktury ustrukturyzowanej) i przesłać ją do KSeF najpóźniej następnego dnia roboczego. Aby korzystać z tego rozwiązania, niezbędne będzie posiadanie certyfikatu wystawcy faktury. Wcześniejsze projekty zakładały, że docelowo tryb offline będzie mógł być wykorzystywany tylko w nadzwyczajnych sytuacjach - a więc gdy dojdzie do awarii systemu lub wystąpią problemy techniczne po stronie podatnika.
Kolejną nowością jest możliwość wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem. Będą z niej mogli korzystać wystawcy ze wszystkich branż po złożeniu odpowiedniego zgłoszenia w usłudze e-Urząd Skarbowy. W uzasadnieniu do projektu podkreślono, że w załączniku można będzie umieszczać obligatoryjne elementy faktury, przewidziane w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT lub dane ściśle powiązane z obligatoryjnymi elementami faktury. Nie będzie można natomiast umieszczać tam treści reklamowych ani marketingowych. Przedsiębiorcom nieprzestrzegającym tej zasady możliwość wysyłania do systemu faktur z załącznikiem ma być odbierana.
Ministerstwo Finansów proponuje także dopuszczenie możliwości wystawiania e-faktur nabywcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (konsumentom). Wystawca faktury będzie jednak zobowiązany, by na żądanie konsumenta wydać mu e-fakturę poza KSeF oraz zapewnić dostęp do wystawionej faktury w KSeF.
Z firmly przygotujesz i wyślesz JPK_V7M lub JPK_V7K prosto z przeglądarki!
firmly ułatwia wprowadzanie faktur, generowanie JPK_V7M, JPK_V7K i JPK_FA, oraz umożliwia online wysyłkę do urzędu skarbowego z e-podpisem. Sprawdź statusy wysyłki i pobieraj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO) bezpośrednio w aplikacji.
Przejdź do firmly i ułatw sobie pracę z JPK »
Wprowadzenie obowiązkowego KSeF w dwóch etapach
Zgodnie z założeniami projektu obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie wprowadzany w dwóch etapach. Od 1 lutego 2026 r. zostaną nim objęci podatnicy, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r, kwotę 200 mln zł. Pozostali podatnicy (zarówno czynni, jak i zwolnieni z VAT) będą zobowiązani do fakturowania w KSeF od 1 kwietnia 2026 r. Dodatkowo do końca 2026 r. będzie obowiązywał okres przejściowy, w którym:
- utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących,
- odroczone będzie wprowadzenie wymogu podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury,
- podatnicy wykonujący transakcje na niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży – 10 tys. zł miesięcznie) będą zwolnieni z obowiązku wystawiania e-faktur
- nie będą nakładane kary za błędy związane z fakturowaniem z wykorzystaniem KSeF.
Od 1 listopada 2025 r. podatnikom ma zostać udostępnione środowisko testowe KSeF 2.0. Również od tej daty pojawi się możliwość pobrania certyfikatu wystawcy faktury, niezbędnego do wystawiania e-faktur w razie awarii systemu i w trybie offline.