Uprawnienia do korzystania z KSeF - zawiadomienie ZAW-FA
Z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) można korzystać na mocy uprawnień właścicielskich lub dzięki uprawnieniom nadanym przez inną osobę lub podmiot. Takie uprawnienia zazwyczaj nadaje się elektronicznie, ale w niektórych sytuacjach wymagane jest złożenie w urzędzie skarbowym papierowego zawiadomienia ZAW-FA o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Kto składa zawiadomienie ZAW-FA
Podatnik, który jest osobą fizyczną, ma automatycznie przypisane pierwotne uprawnienia do korzystania z KSeF o charakterze właścicielskim. Taki podatnik może drogą elektroniczną upoważnić inne osoby lub podmioty do wystawiania faktur w jego imieniu. Udzielenie uprawnień będzie możliwe za pomocą komercyjnego programu lub aplikacji przygotowanej przez Ministerstwo Finansów, po uwierzytelnieniu się w systemie.
Osoba fizyczna składa papierowe zawiadomienie ZAW-FA tylko w rzadkiej sytuacji: gdy posiada kwalifikowany podpis elektroniczny, który nie zawiera w sobie NIP i PESEL. Wtedy możliwe jest zgłoszenie, przy użyciu papierowego zawiadomienia ZAW-FA, tzw. odcisku palca podpisu, by przypisać ten podpis do danego podatnika.
Jeżeli podatnik niebędący osobą fizyczną posiada elektroniczną pieczęć kwalifikowaną zawierającą NIP, to również może korzystać z KSeF na mocy pierwotnych uprawnień właścicielskich, bez zgłaszania tego faktu w urzędzie skarbowym. Może też elektronicznie zgłaszać dalszych uprawnionych. Jeśli nie posiada elektronicznej pieczęci kwalifikowanej z NIP, musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o nadaniu wskazanej osobie fizycznej uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Takie zgłoszenie jest dokonywane w formie papierowej, na druku ZAW-FA.
Zawiadomieniem ZAW-FA można zgłosić tylko pierwszą osobę uprawnioną do korzystania z KSeF. Kolejne osoby są już zgłaszane drogą elektroniczną przez osobę uprawnioną do nadawania uprawnień.
Wystawiaj i wysyłaj darmową e-fakturę KSeF w programie fillup e-faktury
W programie fillup e-faktury szybko i łatwo wystawisz oraz wyślesz darmową e-fakturę w KSeF. Najlepsze rozwiązanie do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w Krajowym Systemie e-Faktur.
Wystaw e-fakturę w systemie KSeF już teraz »
Jak wypełnić druk ZAW-FA
W pole nr 1 ZAW-FA należy wpisać NIP podmiotu lub podatnika składającego zawiadomienie. Jeżeli równocześnie składane jest więcej niż jedno zawiadomienie ZAW-FA, w polu nr 4 ZAW-FA określa się ich łączną liczbę i kolejny numer zawiadomienia.
Sekcja A - miejsce i cel składania
Tu należy wskazać właściwego naczelnika urzędu skarbowego (pozycja nr 5 ZAW-FA) oraz cel składania zawiadomienia (pozycja nr 6 ZAW-FA). Tym celem może być:
- wskazanie osoby uprawnionej do korzystania z KSeF
- odebranie uprawnień do korzystania z KSeF konkretnej osobie
- odebranie uprawnień do korzystania z KSeF wszystkim osobom (w takim przypadku nie wypełnia się części C)
- zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika i numeru PESEL podatnika, którym będzie się posługiwał podatnik będący osobą fizyczną wymienioną w części B lub zgłaszanie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną niezawierającą numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika, którą będzie się posługiwała osoba działająca w imieniu podatnika niebędącego osobą fizyczną wymienioną w części B. W takich przypadkach nie wypełnia się części C.
Sekcja B - dane podatnika lub podmiotu nadającego uprawnienia
Pole 7 ZAW-FA służy wskazaniu, czy zawiadomienie składa:
- podmiot niebędący osobą fizyczną
- organ egzekucyjny
- osoba fizyczna.
W pozycji nr 8 ZAW-FA wskazuje się nazwisko i imię tej osoby fizycznej lub pełną nazwę podmiotu. W pole nr 9 ZAW-FA można wpisać numer telefonu do kontaktu, zaś w pole 10 obowiązkowo należy wpisać adres e-mail. Na ten adres wysłana będzie informacja o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF.
Sekcja C - dane osoby uprawnionej
Sekcja C służy wskazaniu osoby, której nadawane lub odbierane są uprawnienia do korzystania z KSeF. Nie wypełnia się jej, jeżeli zawiadomienie dotyczy danych podpisu elektronicznego.
W polu nr 11 ZAW-FA należy wskazać rodzaj identyfikatora osoby, której dotyczy zawiadomienie, w pozycji nr 12 ZAW-FA podać ten identyfikator, zaś w pola nr 13 i 14 ZAW-FA wpisać nazwisko i imię tej osoby. W przypadku nierezydenta, który nie posiada identyfikatora podatkowego, w polu 15 ZAW-FA należy podać jego datę urodzenia, a w polach 16-18 ZAW-FA - dane dokumentu potwierdzającego jego tożsamość. Pozycje 19-27 ZAW-FA służą podaniu adresu zamieszkania osoby wskazanej w zawiadomieniu, w pole 28 ZAW-FA można wpisać numer telefonu tej osoby, zaś w pozycji 29 ZAW-FA należy obowiązkowo umieścić jej adres e-mail. Także na ten adres zostanie przesłana informacja o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF.
Sekcja D - zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną niezawierających NIP i PESEL
Tę sekcję wypełnia się, gdy:
- w polu nr 6 zaznaczono „zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną podatnika”;
w takim przypadku nie wypełnia się części C; albo - w polu nr 6 zaznaczono „nadanie uprawnień”, a osoba uprawniona do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymieniona w części C nie posiada numeru
identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL oraz posiada wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP)
i numeru PESEL, albo - w polu nr 6 zaznaczono „nadanie uprawnień”, a osoba uprawniona do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymieniona w części C posiada wyłącznie
kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL.
W polu 30 ZAW-FA należy podać dane unikalne identyfikujące kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną (SHA -256). W przypadku wypełnienia części D każdą zmianę kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej należy zgłaszać odpowiednio w trybie nadania uprawnień lub zgłoszenia danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną podatnika.
Sekcja E - podpis podatnika, podmiotu lub osoby reprezentującej
W kolejnych pozycjach tej sekcji umieszcza się nazwisko, imię, stanowisko/funkcję i podpis osoby składającej zawiadomienie.
W pojedynczym formularzu przewidziano miejsce na dane i podpisy maksymalnie czterech osób; w przypadku reprezentacji wieloosobowej powyżej 4 osób, pozostałych uprawnionych do reprezentowania i do ustanowienia osoby uprawnionej do korzystania z KSeF należy wymienić w dodatkowym formularzu ZAW-FA.
Gdzie mogę pobrać druk ZAW-FA
Druk ZAW-FA uprawniający do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur możesz wypełnić online i wydrukować, bądź pobrać na swój dysk przez platformę fillup® - link poniżej: