Wysyłka plików JPK przy zastosowaniu e-Podpisu

Jeśli korzystasz z wysyłki plików JPK w fillup na systemie MacOS lub Linux kliknij tutaj i zobacz jak podpisać plik XML JPK aplikacją zewnętrzną do obsługi Twojego e-podpisu.

Przygotowanie pliku XML i ustawienia wysyłki pliku JPK

Po kliknięciu na ‘Wyślij plik JPK‘ pojawi się okno przygotowania pliku XML JPK do wysyłki. Pokażemy to na przykładzie wysyłki pliku JPK_VAT z kreatora EW_JPK_VAT.


Gdy plik jest gotowy do wysyłki, klikamy ‘Dalej’ i w kolejnym oknie wybieramy sposób autoryzacji wysyłki. Jeśli posiadamy e-Podpis kwalifikowany, zaznaczamy opcję ‘korzystam z e-Podpisu’ i wybieramy z listy swój e-Podpis.


Należy pamiętać, że opcja 'Wysyłam bez E-Podpisu' jest możliwa tylko dla osób fizycznych, w przeciwnym wypadku będzie pojawiała się poniższa informacja oraz nie będzie możliwości wysyłki jpk.

Jeśli pracujesz na komputerze z systemem Windows, a program fillup nie wyświetli Twojego podpisu na liście podpisów, możesz podpisywać pliki JPK swoim e-podpisem przez zewnętrzną aplikację do e-podpisu. Informacja jak to zrobić znajduje się na stronie
https://www.fillup.pl/pomoc/help/#link_269068 

Jeśli nie posiadamy e-Podpisu, plik JPK można wysłać autoryzując wysyłkę Profilem Zaufanym założonym na ePUAP.gov.pl Wysyłka plików JPK przy użyciu Profilu Zaufanego opisana jest tutaj (link https://www.fillup.pl/pomoc/help/#link_293500 )

Jak skonfigurować e-Podpis do wysyłki plików JPK

Aby możliwe było podpisanie i wysłanie pliku JPK przy użyciu e-Podpisu należy posiadać zakupiony e-Podpis kwalifikowany oraz w odpowiedni sposób należy go skonfigurować. O czym należy pamiętać, konfigurując taki podpis? Po pierwsze formatem podpisu musi być XAdES-BES (XML Advanced Electronic Signatures - Basic Electronic Signature), po drugie typ musi zostać ustawiony na "podpis wewnętrzny" co oznacza, że plik podpisu będzie zawierał również treść dokumentu.
W celu skonfigurowania e-podpisu zalecamy sprawdzenie specyfikacji zamieszczonej w pliku na stronie Ministerstwa http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1209811/Oprogramowanie+do+podpisu+-+konfiguracja_na_WWW.pdf , gdzie znaleźć można informację o tym, z jakimi e-podpisami kwalifikowanymi można wysyłać pliki JPK oraz jak w poszczególnych programach do obsługi e-podpisu należy ustawić ich konfigurację.

Podpisywanie i wysyłanie pliku JPK

Chcąc rozpocząć wysyłkę pliku JPK do serwera Ministerstwa Finansów klikamy w dole okna na ‘Podpisz i wyślij’.

Jeśli wybrany został e-Podpis, wówczas pokaże się okno do wpisania PINu do e-podpisu, jeśli wybrana została autoryzacja przez Profil Zaufany pokaże się okno do wpisania kodu autoryzacyjnego otrzymanego z SMS-a.

Następnie pokaże się okno z informacją, że rozpoczęła się wysyłka deklaracji JPK_VAT i, że deklaracja otrzymała status 301 przetwarzanie.

Po weryfikacji pliku przez serwery Ministerstwa Finansów użytkownik zostanie powiadomiony w programie o nowym statusie wysyłki. Weryfikacja wysyłanego pliku JPK może trwać od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od przeciążenia serwera Ministerstwa.
Po pomyślnej wysyłce, gdy deklaracja JPK_VAT otrzyma status 200 zostanie pobrane z serwera Ministerstwa UPO i wyświetli w programie jako osobna zakładka przy wysłanej deklaracji JPK.